Całkowita liczba wyświetleń stron

Obsługiwane przez usługę Blogger.
RSS

Oddałem wszystko, żeby wszystko mieć

Wiem, że Qingi ma mnie ochotę udusić, pokroić na kawałki i wrzucić do rzeki* za podobne opóźnienia, ale nie dam mu takiej satysfakcji, bo napiszę dzisiaj recenzję. Zgodnie z obietnicą - Dawid Podsiadło i 4:30. Na "Kamieniach na szaniec" byłam, jednak musiałam wyjść jakieś piętnaście minut przed końcem (nie cierpię podróżowania komunikacją miejską...), więc niestety nie doczekałam się momentu kulminacyjnego. Nie mniej jednak produkcja wywarła na mnie duże wrażenie, choć żałuję, że reżyser nie był do końca wierny książce.
Przejdę jednak do piosenki...
Choć po Ewelinie Lisowskiej i Sylwii Grzeszczak mogłoby się wydawać, że polska muzyka stacza się na samo dno, pojawił się ten oto miły pan, który zachwycił mnie głęboką wymową swoich tekstów (tym razem nie ma tutaj mowy o budowaniu zamków na piasku...) oraz wyjątkowo przyjemnym głosem. Cieszę się, że dobrze wykorzystał udział w teleturnieju muzycznym, nie spoczął na laurach, tylko wziął sprawy w swoje ręce.

***
Chciałbym powiedzieć ci
Opisać cały ból
Przypomnieć wielkość chwil
Używać małych słów
Z każdym paznokciem twój 
przywoływałem śmiech
Nie mogłem krzyczeć już
Omdlenie darem jest

Dalej, dalej, dalej, dalej…

***
Piosenka ewidentnie przedstawia punkt widzenia osoby torturowanej, nie mam ku temu żadnych wątpliwości, zwłaszcza, jeśli powiążę ją z "Kamieniami". Od razu zaczynam myśleć o bohaterach II Wojny Światowej, którzy byli gotowi oddać wszystko, by walczyć o wolność. Nie zdradzili swoich przyjaciół i ojczyzny nawet w obliczu ogromnego cierpienia. Współcześnie wielu nie ma nawet odwagi, by wyrazić własne zdanie, nie mówiąc już o większym poświęceniu, dlatego ci młodzi Polacy powinni być wzorem do naśladowania i autorytetem. 
Wracając do samego tekstu - jest on spójny, poszczególne wersy nie są chaotycznymi zdaniami wyrwanymi z kontekstu, lecz łączą się ze sobą. Ukłony dla autora - podjął się niewątpliwie trudnego tematu i sprostał zadaniu.

***
Szarość tak dumnie brzmi
Warta każdego dnia
By stanąć obok nich
Ratować ulic gwar
Dobrze pamiętam plan
Choć tak odległy jest
Czy to że sił mi brak
Zwiastuje koniec nas?

Dalej, dalej, dalej, dalej…

***
Starałam się jakoś zinterpretować teledysk i nie mam pojęcia, czy zrobiłam to poprawnie, jednak podzielę się z wami moimi przypuszczeniami. 
Otóż wydaje mi się, że starsza kobieta, główna bohaterka teledysku, przeżyła czasy wojny. Wspomina bolesne chwile, ukochane osoby, które straciła i, mimo że pozornie wiedzie normalne życie, ma ukochanego wnuka, zapewnioną opiekę, to wciąż nie potrafi zapomnieć o dawnym cierpieniu. 

***
Nie martw się proszę
Wszystko skończy się
Prędzej i mocniej
Odwaga zabija mnie
Nic się nie stało
Przecież dobrze wiesz
Oddałem wszystko
Żeby wszystko mieć
***
Melodia piosenki jest spokojna, stonowana, nie rozprasza słuchacza, sprawia, że ten skupia się przede wszystkim na słowach i głosie wokalisty. Podoba mi się szczególnie gitara w tle. Nadaje całości specyficzny klimat. Być może dla niektórych sprawia, że piosenka jest monotonna, jednak ja uwielbiam ten rodzaj muzyki, dlatego nie mam ku temu żadnych zastrzeżeń. 
Wiem, zawaliłam, ta recenzja również mnie nie satysfakcjonuje, lecz obecnie mam trudności ze złożeniem dwóch sensownych zdań. Oby następnym razem było lepiej. 


* Moje brutalne porównania są spowodowane wcześniejszym oglądaniem horroru, więc się nie przejmujcie. 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 komentarze:

Julia Deja pisze...

Co prawda nie widziałam filmu (ale mam w planach obejrzeć, jako że książkowy pierwowzór "Kamieni na szaniec" zrobił na mnie ogromne wrażenie i nawet planuję do niego wrócić), ale piosenkę doskonale znam. Nie jestem jakąś fanką Dawida Podsiadło, ale jak tylko usłyszałam o tym kawałku, od razu musiałam przesłuchać. I strasznie mi się spodobał. Największe wrażenie robi właśnie tekst ze spokojną muzyką jako tłem i oczywiście magicznym głosem Dawida. Uwielbiam tego słuchać, chociaż jednocześnie ta piosenka zawsze mnie smuci, bo przypomina mi się, z myślą o im została napisana.

Basanti pisze...

Nominacja Libster Award
Gratuluję!
szczegóły tu: http://bwoodkrainamarzen.blogspot.com/2014/04/nominacja-liebster-award.html

Prześlij komentarz